Για το Θέατρο Στοά

Με αφορμή την Διημερίδα που διοργάνωσε για το Θέατρο ΣΤΟΑ το θεατρικό τμήμα του Πανεπιστήμιου της Πελοποννήσου το Μάϊο του 2007 - επίσης δημοσιεύτηκε και στο περιοδικό της Ε. Ε. Θ. Σ . τεύχος Μάϊος – Ιούνιος 2007

 

 

Καταρχήν θέλω να σας ευχαριστήσω για την πρόσκληση και ταυτόχρονα να σας συγχαρώ για την πρωτοβουλία να τιμήσετε ένα ζωντανό θέατρο και δύο καταξιωμένους ηθοποιούς .Βέβαια η Ιστορία συνήθως γράφεται πολύ μετά…….και συνήθως αποδίδει τα πρέποντα ,όμως οι άνθρωποι έχουμε ανάγκη – σήμερα ίσως περισσότερο από άλλοτε -τέτοιες διακρίσεις που όχι μόνο χαϊδεύουν τις αδυναμίες μας ,αλλά συνήθως μας βοηθούν να σταθούμε ακόμα πιο γερά στα πόδια μας .Θα προσπαθήσω με την μνήμη μου να σας γνωρίσω πως ξεκίνησε αυτή η τριγωνική σχέση ΣΤΟΑ – ΜΠΟΣΤ – ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ που κάτι προσπάθησε , κάτι δημιούργησε , ίσως κάτι να άφησε .Παρακολουθώ το θέατρο ΣΤΟΑ και την διαδρομή του από το ξεκίνημα του, άλλωστε εκείνη περίπου την εποχή άρχιζε και η δική μου μουσική περιπλάνηση στο χώρο του θεάτρου .Γνώρισα τον Μπόστ το 1971 στο Ελληνικό χορόδραμα της Ραλλούς Μάνου τότε που συνεργαστήκαμε για πρώτη φορά , αυτό ήταν η αφορμή για μια σειρά συνεργασιών που θα ακολουθούσαν αλλά και για κάτι πιο σημαντικό ,δημιουργήσαμε μια φιλική σχέση τέτοια που για μένα ήταν ένας θησαυρός ανεκτίμητος , ενώ παράλληλα με βοηθούσε να καταλάβω από πρώτο χέρι αυτό το ιδιότυπο που έχει ο λόγος στα έργα του , και την ερμηνεία που ζητούν .Έντεκα χρόνια μετά το 1982 γνωρίζω τον Θανάση Παπαγεωργίου , αφορμή είναι το έργο του Κώστα Μουρσελά ΄΄ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΄΄ που ο Θανάσης θα σκηνοθετούσε για το ραδιόφωνο , και ο Κ. Μουρσελάς είχε ζητήσει να γράψω εγώ την μουσική .Όλα τότε συνέβησαν όπως θα λέγαμε όμορφα και τυπικά , χωρίς όμως - τουλάχιστον σ΄εμένα – νά 'χει μείνει μια κάποια ξεχωριστή ανάμνηση .Το 1987 ο αείμνηστος Μπαχαριάν που είχε την γκαλερί ΩΡΑ έκανε μια αναδρομική έκθεση ζωγραφικής για τα σαράντα χρόνια του Μπόστ .Κάποιες βραδιές γινόντουσαν και κάποιες άλλες εκδηλώσεις γύρω από τον Μπόστ π.χ. κάποια θεατρικά του κείμενα , κάποια τραγούδια κ.α . η έκθεση όπως και οι εκδηλώσεις στην ΩΡΑ ξεπέρασαν κάθε προσδοκία. Τότε ο θεατρικός επιχειρηματίας Βαγγέλης Λειβαδάς σκέφτηκε να κάνει κάτι παρόμοιο στο θέατρο το καλοκαίρι , κάλεσε λοιπόν τον αξέχαστο φίλο μας Μπόστ και εμένα από δίπλα , να του γράψουμε ένα σπονδυλωτό έργο …. μια επιθεώρηση ….. με αφορμή τη σαραντάχρονη παρουσία του Μπόστ στο χώρο της τέχνης .Κάθισε λοιπόν ο Μπόστ και έκανε ένα σπονδυλωτό έργο όπου παρήλαυναν όλοι οι ηρωές του .Ένα μεσημέρι σε κάποια από τις τακτικές συναντήσεις μας ο Λειβαδάς μας ανακοίνωσε με την χαρακτηριστική φωνή και τον τρόπο του , ότι έχει αποφασίσει ΄΄ να παίξει ένα δυνατό σύνθετο δίδυμο που αν του κάτσει θα πάρει όλα τα λεφτά ΄΄.

- "Και πιο είναι Βαγγέλη το δίδυμο που θες να παίξεις ;" τον ρωτάει ο Μπόστ

- "Το ένα ζευγάρι τόχω είσαστε σεις , τους άλλους δύο τους σκέφτηκα καθ΄οδόν χθές το βράδυ είναι ο Θανάσης Παπαγεωργίου και η Λήδα Πρωτοψάλτη"

Η αλήθεια είναι ότι μας ξάφνιασε λιγάκι επειδή μέχρι τότε στη ΣΤΟΑ δεν είχαν παρουσιάσει κάτι παρόμοιο κάτι ας το πούμε επιθεωρησιακό , ίσως όμως και γι αυτό το λόγο η πρόταση γινότανε πιο ελκυστική , και επειδή φυσικά μας άρεσε συμφωνήσαμε αμέσως .Έτσι ξεκίνησε η πρώτη ουσιαστική συνεργασία μου με τη ΣΤΟΑ με τα ΄΄ 40 ΧΡΟΝΙΑ ΜΠΟΣΤ ΄΄ που ήταν και ο τίτλος του έργου.Ο Θανάσης με την μεθοδικότητα που τον διακρίνει , αλλά και την προσοχή που δίνει στις παρατηρήσεις οποιουδήποτε - πολύ περισσότερο στις παρατηρήσεις του Μπόστ - σιγά σιγά ανακάλυψε το στίγμα , και βρήκε το ύφος στο θεατρικό λόγο , αυτού του ξεχωριστού συγγραφέα .Ένα έργο μια τοιχογραφία θα έλεγα της Ελλάδας με την ματιά , και το ύφος του Μπόστ όπου όλοι οι ήρωες από τα σκίτσα και του πίνακες του περνούσαν σαν από κινηματογραφική ταινία σχολιάζοντας Μποσταντζόγλια βέβαια την Ελληνική πραγματικότητα εκείνης της εποχής , από τα οικόπεδα του Τατοϊου μέχρι της Φιλιπινέζες και τον άνεργο Μέγα Αλέξανδρο , ο Θανάσης σκηνοθετούσε μόνο και η Λήδα έπαιζε την ΑΝΕΡΓΙΤΣΑ .Λίγους μήνες μετά τα ΄΄ 40 ΧΡΟΝΙΑ ΜΠΟΣΤ ΄΄τον χειμώνα ακολουθεί η θρυλική ΦΑΥΣΤΑ και εδώ το "ύφος" του Μπόστ όπως παρουσιάζεται πλέον για δεύτερη φορά από τη ΣΤΟΑ και μάλιστα αυτή τη φορά στο δικό της θέατρο , νομίζω ότι πλέον δημιουργεί - δεδομένο- υπόδειγμα ερμηνείας .Θα ακολουθήσουν δύο ακόμη έργα που ο Μπόστ θα γράψει ειδικά για τη ΣΤΟΑ δηλαδή για τον Θανάσης Παπαγεωργίου και την Λήδα Πρωτοψάλτη είναι η ΜΗΔΕΙΑ και ο ΡΩΜΑΙΟΣ ΚΑΙ ΙΟΥΛΙΕΤΑ.Δεν χρειάζεται να υπενθυμίσω την επιτυχία τους , νομίζω όμως ότι αυτές οι τέσσερις παραστάσεις μαζί με το ΑΚΟΥΩ ΗΧΩΝ ΚΩΔΩΝΟΣ που ο Θανάσης δημιούργησε - μερικά χρόνια μετά την απουσία του Μπόστ - ένα έργο κολάζ από τα έργα του Μπόστ δίχως να προσθέσει η να αλλοιώσει μία λέξη - ένα έργο και μια παράσταση σπάνιας ευρηματικότητας - αυτές λοιπόν οι τέσσερις παραστάσεις νομίζω ότι είναι μη συγκρινόμενες επιτυχίες για τη ΣΤΟΑ ,τον Μπόστ , και τον υποφαινόμενο , που έχω κι ένα λόγο παραπάνω να καυχιέμαι , αφού για την μουσική που έγραψα στη ΦΑΥΣΤΑ τιμήθηκα με το βραβείο ΚΑΡΟΛΟΥ ΚΟΥΝ.Αν έπρεπε να σας συστήσω με δύο λόγια αυτούς τους δύο εξαιρετικούς φίλους και συνεργάτες μου, θα σας έλεγα για τον Θανάση Παπαγεωργίου πως είναι ο ψύχραιμος , ο μεθοδικός , ο καθαρός , που όλα πρέπει να κινούνται ,να είναι ,και να φαίνονται καθαρά , που κρύβει το συναίσθημα του γιατί φοβάται την παγίδα , που έχει τελείως προσωπικά κριτήρια και μια συνέπεια στις επιλογές του όλα αυτά τα χρόνια .Και για την Λήδα Πρωτοψάλτη πως είναι η μοναδική ηθοποιός που έχω γνωρίσει όπου το βασικό εργαλείο της είναι η μνήμη , κάθε στιγμή και στην πιο μικρή σκηνή , και στην πιο γρήγορη εικόνα , επιστρατεύει την μνήμη της και με ένα ιδιαίτερο τρόπο καταφέρνει να ισορροπεί τη λογική με το συναίσθημα .Μαζί με τη συνέπεια και τις επιλογές της , συμπαραστάτης στο Θανάση Παπαγεωργίου, ξεχωρίζει σ΄αυτούς τους χαλεπούς καιρούς και για κάτι άλλο πιο σημαντικό για μένα : το ήθος της.Και μακάρι η ιστορία να σταθεί το ίδιο γεναιόδωρη όπως στάθηκαν αυτοί οι δύο άνθρωποι απέναντι στο Σύγχρονο Ελληνικό έργο από το οποίο αναμφισβήτητα πολλά ωφελήθηκαν αλλά και πολλά προσέφεραν .

Βασίλης Δημητρίου

ΜΑΙΟΣ 2007

 
Home Κείμενα-Σκέψεις-Απόψεις Για το Θέατρο Στοά
Το Περιεχόμενο αυτής της ιστοσελίδας και όλα τα δικαιώματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας ανήκουν στον Βασίλη Δημητρίου. H eνσωμάτωση περιεχομένου της Ιστοσελίδας σε άλλη ιστοσελίδα ή αναπαραγωγής της Ιστοσελίδας ή του Περιεχομένου (είτε με σύνδεση, αναπαραγωγή ή με άλλη μέθοδο) επιτρέπονται με την προηγούμενη ρητή συναίνεση του Βασίλη Δημητρίου.